ПРО ОСОБЛИВОСТІ СПІВПРАЦІ АВТОРА, ОКУ І МУЗИЧНОГО ВИДАВНИЦТВА

Шановні автори!
Сьогодні нам хотілося б в чергове провести невеличкий лікнеп стосовно специфіки відносин між автором, організацією колективного управління і музичним видавництвом.

Звичайно, не можна недооцінювати роль музичних видавництв в діяльності автора – саме на видавництві лежить місія «розкрутки» і просування пісні чи альбому, від роботи видавництва часто залежить популярність твору і, відповідно, обсяг надходжень роялті, які можуть отримати правовласники. Проте навіть цей факт жодним чином не може применшувати роль автора і відкидати його право на справедливу і регулярну винагороду за свою творчість.

В історії української музики траплялися сотні випадків, коли в порушення будь-яких ділових і етичних норм автора примушували передавати у видавництво 100% прав на публічне виконання творів, фактично позбавляючи його прибутків на наступні роки.

Щоб не повторювати таку помилку, вам варто запам’ятати кілька простих правил.

1. НІКОЛИ НЕ ВІДЧУЖУЙТЕ СВОЇ ПРАВА НА ПУБЛЧІНЕ ВИКОНАННЯ

Права на публічне виконання - головна стаття майбутнього доходу автора від його композиції. Саме за публічне виконання ви отримуватимете роялті – і можливо не тільки з України, а й з закордону. Публічне виконання – це будь-яке публічне використання композиції – живе чи фонограмне. Зокрема і виконання пісні на концерті наживо, і трансляція її запису по радіо чи телебаченню відноситься до публічного виконання. Те саме стосується звучання пісні в динаміках кафе, ресторанів, готелів, торгових центрів, тощо.

Відповідно, передача 100% прав на публічне виконання на користь музичного видавництва (навіть за відчутну єдиноразову винагороду) загрожує тим, що це буде взагалі єдиний дохід, який автор отримає навіть від потенційно хітового твору.

Тому ви зобов’язані попіклуватись про те, щоб права на публічне виконання в певному обсязі залишились у вашому розпорядженні.

2. НЕ ЗАЛИШАЙТЕ СОБІ МЕНШЕ НІЖ 50% ПРАВ

Укладаючи договір з музичним видавництвом, пам’ятайте: - професійні правила CISAC і міжнародні стандарти передбачають, що видавництво може отримати НЕ БІЛЬШЕ як 50% прав на публічне виконання твору! - в той же час в авторів твору має залишитись НЕ МЕНШЕ ніж 50% прав на публічне виконання.

Зазвичай 50% авторської долі розподіляються між групою авторів – поетом, композиторами, тощо. Такий розподіл дає можливість автору надалі отримувати роялті за використання його твору.

3. ДЛЯ ОТРИМАННЯ РОЯЛТІ - ПЕРЕДАВАЙТЕ СВОЇ ТВОРИ В УПРАВЛІННЯ ГО «УААСП»

Автору варто пам’ятати, що музичні видавництва не можуть ліцензувати використання творів суб’єктами господарювання (як ті ж радіо і ТБ, готелі, ресторани), і не мають права збирати роялті! Ці повноваження має організація колективного управління (ОКУ). Для отримання роялті за публічне виконання своїх творів, автор має звернутись до ОКУ, і зареєструвати в авторській організації свою частку прав на твори. Власне, так само вчинить і музичне видавництво задля отримання роялті за свою частку прав на твір.

І що особливо важливо: зібрати роялті за виконання твору за кордоном також може лише ОКУ – на основі договорів з такими самими організаціями в інших країнах. В Україні таку можливість має лише ГО «УААСП», яка отримує для українських авторів їх винагороду за виконання їх репертуару в усьому світі. Автор, який забуває передати права в управління ОКУ, втрачає відчутні кошти, які потенційно можуть накопичуватись на рахунках іноземних організацій зі збору роялті!