ПОРАДИ АВТОРАМ/ПРАВОВЛАСНИКАМ

ПРО ОСОБЛИВОСТІ СПІВПРАЦІ АВТОРА, ОКУ І МУЗИЧНОГО ВИДАВНИЦТВА

Шановні автори! Нижче хочемо розповісти про тонкощі специфіки відносин між автором, організацією колективного управління (ОКУ) і музичним видавництвом.

Звичайно, не можна недооцінювати роль музичних видавництв в діяльності автора – саме на видавництві лежить місія «розкрутки» і просування пісні чи альбому, від роботи видавництва часто залежить популярність твору і, відповідно, обсяг надходжень роялті, які можуть отримати правовласники. Проте навіть цей факт жодним чином не може применшувати роль автора і відкидати його право на справедливу і регулярну винагороду за свою творчість.

В історії української музики траплялися сотні випадків, коли шляхом порушення сталих світових правил та загальнобізнесових і етичних норм та традицій, автора змушували передавати у видавництво 100% прав на публічне виконання творів, що не є виключною компетенцією видавництва, а належить до сфери діяльності ОКУ. Видавництва, окрім утримання 20-30% комісії від «публічних» надходжень творця, на шляху роялті від ОКУ до автора, фактично залишали за собою право за особисто встановленими правилами «збирати» та на власний розсуд розподіляти і сплачувати винагороду авторам. Такий непрозорий неефективний спосіб значно зменшував дохід авторів музики від подібного використання їхніх творів протягом років. 

Задля уникнення подібних помилок варто запам’ятати декілька простих правил.

1. НІКОЛИ НЕ ВІДЧУЖУЙТЕ СВОЇ МАЙНОВІ ПРАВА НА ПУБЛІЧНЕ ВИКОНАННЯ ТА СПОВІЩЕННЯ ТВОРІВ

Майнові права на публічне виконання та публічне сповіщення – головна стаття майбутнього доходу автора від його твору. Саме за публічне виконання і публічне сповіщення ви отримуватимете роялті – і, можливо, не тільки з України, а й із-за кордону. Публічне виконання – це будь-яке публічне використання твору – живе чи фонограмне, в тому числі на концерті наживо. Те саме стосується звучання пісні в динаміках кафе, ресторанів, готелів, торгових центрів тощо. Публічне сповіщення – використання твору і трансляція його запису по радіо чи телебаченню відноситься до публічного виконання. 

Відповідно, передача майнових прав на публічне виконання та/або публічне сповіщення на користь музичного видавництва (навіть за відчутну одноразову винагороду) загрожує тим, що така виплата стане взагалі єдиним доходом, який отримає автор навіть від визнаного хітового твору, що житиме в публічному просторі довгі роки. 

Тому вам слід попіклуватися, аби права на публічне виконання та/або сповіщення у певному обсязі залишились у вашому розпорядженні.

2. ПЕРЕДАЮЧИ ВЛАСНИЙ АВТОРСЬКИЙ КОНТЕНТ ДО ВИДАВНИЦТВА, НЕ  ЗАЛИШАЙТЕ ЗА СОБОЮ МЕНШЕ НІЖ 50% АВТОРСЬКОЇ ВИНАГОРОДИ

Укладаючи договір з музичним видавництвом, пам’ятайте: 

  • професійні правила CISAC і міжнародні стандарти передбачають, що видавництво може отримати НЕ БІЛЬШЕ, як 50% авторської винагороди (роялті) за публічне виконання твору; 
  • водночас у авторів твору має залишитись НЕ МЕНШЕ, ніж 50% авторської винагороди за публічне виконання.

Зазвичай 50% авторської долі розподіляються між групою авторів: поетом, композиторами, тощо. Такий розподіл дає можливість автору надалі отримувати роялті за використання його твору.

3. ДЛЯ ОТРИМАННЯ РОЯЛТІ ПЕРЕДАВАЙТЕ СВОЇ ТВОРИ В УПРАВЛІННЯ ГО «УААСП»

Автору варто пам’ятати, що музичні видавництва не можуть ліцензувати використання творів суб’єктами господарювання (як ті ж радіо і ТБ, готелі, ресторани), і не мають права збирати роялті. Ці повноваження має лише організація колективного управління (ОКУ). Для отримання роялті за публічне виконання своїх творів автор має звернутись до ОКУ і зареєструвати в авторській організації свою частку авторської винагороди на твори. Власне, так само вчинить і музичне видавництво задля отримання роялті за свою частку прав на твір.

НАДЗВИЧАЙНО ВАЖЛИВО: зібрати роялті за виконання вашого твору за межами України також може лише ОКУ – на основі договорів з аналогічними організаціями в інших країнах світу. В Україні таку можливість має лише ГО «УААСП», яка отримує для українських авторів винагороду за виконання їхнього репертуару в цілому світі.

Автор, який забуває передати права в управління ОКУ, втрачає значні кошти, що потенційно можуть накопичуватись на рахунках іноземних організацій зі збору роялті.